
Én jelen esetben a Google Analytics nevű szolgáltatást emelném ki, mint talán a leggyakoribb, és leginkább használható statisztikai követőrendszert.
Mindössze egy google account kell hozzá (gmail), és onnantól kezdve már be is lehet lépni a program felületére, ahol oldalunk domainjét kell hozzáadnunk, és kb. fél percen belül már meg is kapjuk a követőkódot (régebben urchin.js, az újabb pedig a ga.js névre hallgat), amit oldalunk alján, a /body tag elé kell beillesztenünk. Ez egy mindössze pársoros javascript, ami hivatkozik a már említett kódra, és nem kér cserébe semmilyen visszalinket, ikont, egyéb felesleges "designelemet" weboldalunk margójára.

Kitűnően szemléltető grafikonok segítenek, kalauzolnak végig eredményeinken, rögtön a legelső a látogatók számát mutatja egy idővonalon, majd picit lejjebb jön a klasszikus "torta-grafikon", ami azt mutatja, honnan jöttek ezek a látogatók. A keresőoptimalizálás szempontjából talán ez a legfontosabb része a programnak, hiszen szeletekre osztva láthatjuk, hány százalék jött a keresőkből (Google), vagy az ide linkelő oldalakról (Referral Sites), majd a részletes elemzésben azt is láthetjuk, előbbi éppen melyik kulcsszóra érkezett a keresőóriás találatai közül. Ez hosszútávon akár a megfelelő kulcsszóválasztásban is segíthet nekünk, ami nagyon nem mellékes.
Szemelvények az Analytics program részeiből:
- Content Overview: a tartalomról ad elemzést, minden oldalról kiadja az információt - pl. az látogatások - oldalbetöltődés száma, oldalon töltött idő, bounce rate (lemorzsolódási érték).
- Visitors Overview: a látogatókról tudható adatok - milyen böngészővel utaznak a hálón, milyen felbontású monitorokat használnak, flash és java plugin verziók, operációs rendszer, internetkapcsolat típusa/sebessége; ezek az adatok leginkább a webmesterek számára előnyösek (mi több, én inkább kötelezőnek nevezném).

- Map Overlay: értelemszerűen a látogatók földrajzi helyzetéről ad jelentést, egy áttekinthető, flash alapú dinamikus térképpel, ami az egérmutató hatására szöveges információt is ad, alatta természetesen ott van a részletes statisztika szöveges felsorolásban.
Röviden összefoglalva az Analytics elengedhetetlen, ha használható statisztikákat szeretnénk honlapunkról, ha a keresőoptimalizálás fontos számunkra, vagy webmesterek vagyunk, de egy blog esetében épp olyan érdekes, mint a már említett okoknál fogva, ezen kívül pedig összekapcsolható a keresőóriás fizetett hirdetési szolgáltatásával, az AdWords-el is.